Sandomierz: Arie najsłynniejszych dzieł operowych i musicalowych uświetnią dziś galę „Sandomierzanin Roku”.

Data publikacji: Kategoria: , , , , Zamieścił: Joanna Sarwa

Arie najsłynniejszych dzieł operowych Moniuszki, Verdiego, Czajkowskiego, Rossiniego oraz utwory musicalowe i operetkowe będzie można usłyszeć dziś podczas koncertu, który uświetni galę związaną z ogłoszeniem zwycięzcy w plebiscycie „Sandomierzanin Roku”. W Zamku Królewskim w Sandomierzu wystąpią artyści z Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie i Filharmonii Narodowej.

Jak mówi przewodniczący kapituły tytułu „Sandomierzanin Roku” Marek Rożek, jubileuszowa edycja gali wymagała szczególnej oprawy artystycznej:

Dziś nastąpi ogłoszenie zwycięzcy plebiscytu, a do ubiegania się o tytuł „Sandomierzanina Roku” nominowani zostali: Roman Chyła – nauczyciel historii i regionalista, Katarzyna Dudek – mistrzyni świata fitness, Wiesława Karczewska – Grabias – autorka książek o Sandomierzu, Halina Miłek – nauczycielka i popularyzatorka kultury polskiej oraz Janusz Sobolewski – prezes Społecznego Komitetu Odnowy Cmentarza Katedralnego.

Uroczysta gala rozpocznie się o godzinie 16.00 w Zamku Królewskim w Sandomierzu. Wstęp wolny.

————-

W programie sobotniego koncertu znajdą się takie utwory jak:
1. St. Moniuszko – Tercet z opery Verbum Nobile
2. St. Moniuszko – aria Skołuby z opery Straszny dwór
„Ten zegar stary…”
3. P. Czajkowski – aria Iolanty z opery Iolanta „Otczewo…”
4. M. Glinka – pieśń „Zazdrawny kubak”
5. G. Rossini – aria Basilia z opery Cyrulik sewilski „La calunnia”
6. G. Bizet – Habanera Carmen z opery Carmen
7. G. Verdi – aria Hrabiego Mantui z opery Rigoletto „Questa oquella”
8. J. Bock – piosenka Tewje z musicalu Skrzypek na dachu
”Gdybym był bogaczem”
9. F. Lehár – aria Giuditty z operetki Giuditta „Kto me usta całuje…”
10. I. Kálmán – duet Edwina i Sylvii z operetki Księżniczka czardasza „W rytm walczyka serce śpiewa”
11. L. Denza – pieśń neapolitańska „Funiculi funicula”
12. E. Di Capua – pieśń neapolitańska „O sole mio”
13. I. Kálmán – Czardasz Sylvii z operetki Księżniczka czardasza
14. I. Kálmán – duet Edwina i Sylvii z operetki Księżniczka czardasza „Jakże mam ci wytłumaczyć”
15. G. Gershwin – aria z opery Porgy and Bess”
I Got Plenty o’ Nuttin”
16. G. Verdi – „Libiamo ne’ lieti calici” z opery Traviata

​——-

Artyści:

Maciej Gronek – tenor.

Jest absolwentem specjalności Śpiew Solowy na Wydziale
Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Od 2015 do 2017 roku współpracował z Operą Bałtycką jako chórzysta. W 2016 roku wcielił się w rolę Parpignola w
operze Cyganeria G. Pucciniego. W 2017 roku zadebiutował jako solista, w cyklu spotkań Jerzego Snakowskiego pt. „Opera? Si!” w Operze Bałtyckiej. W 2018 roku zadebiutował w roli Plutona w operetce Orfeusz w Piekle J. Offenbacha w Operze Bałtyckiej.
W październiku 2018 roku wykonał solową partię tenora w
Requiem W.A.Mozarta na warszawskim Ursynowie pod dyrekcją Jakuba Kaczmarka. Koncert był symbolicznym uczczeniem kilku rocznic: śmierci Fryderyka Chopina (169.), rozpoczęcia pontyfikatu Jana Pawła II (40.) i trzeciej rocznicy utworzenia Ursynowskiego Chóru Luvenis.Od 2015 roku jest zapraszany do Coro di Solisti biorącego udział w koncertach organizowanych przez Fundację
Musica Viva w Bremen. Aktualnie jest artystą Polskiej Opery Królewskiej, gdzie wykonuje partie zespołowe jak i solowe.

———–

Paweł Michalczuk – bas, baryton. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Wydziału Wokalno-Aktorskiego.
Swoją przygodę ze śpiewem rozpoczął w Polskim Narodowym Chórze Młodzieżowym, z którym koncertował w Polsce i za granicą podczas międzynarodowych festiwali, takich jak Wratislavia Cantans, Portuguese Summer Choral Festival w Lizbonie.
W murach Gdańskiej Akademii Muzycznej śpiewał solowe partie w takich dziełach jak Uwertura Jubileuszowa Nec temere, nec timide H. H. Jabłońskiego, Litanie Ostrobramskie S. Moniuszki, Requiem W.A. Mozarta. Już podczas studiów licencjackich rozpoczął współpracę z Operą Bałtycką,zdobywając doświadczenie sceniczne w spektaklach Otello i Nabucco G. Verdiego, a także w Strasznym dworze S. Moniuszki. Na deskach Filharmonii Świętokrzyskiej występował w partii Kruszyny w realizacji opery Sprzedana Narzeczona B. Smetany. W lipcu 2018 wystąpił z recitalem pieśni Chopina w Paryżu, podczas Festiwalu Chopin au Jardin. Od 3 lat jest aktywnym członkiem Chorakademie Lübeck– międzynarodowego zespołu składającego się z obiecujących solistów, z którym koncertuje w Europie i na świecie, w repertuarze obejmującym m.in.: Mszę c-moll Mozarta, New Vision Art Festival w Hong Kongu i tournée po Chinach kontynentalnych), oraz wykonanie dzieła Psalmus Hungaricus Z. Kodaly’a w Alte Oper Frankfurt. Od 2 lat, jako solista współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. W kwietniu 2019 zadebiutował na deskach Polskiej Opery Królewskiej partią Damety w SceneBuffe A. Scarlattiego. Od tamtego czasu współpracuje z tą instytucją regularnie,
wykonując repertuar oratoryjno-cantatowy

————-

Aleksandra Klimczak – sopran.
Magister sztuki, studia z wyróżnieniem na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Z jednej strony w tradycyjnym operowym repertuarze współpracuje z cenionymi narodowymi instytucjami kultury, takimi jak Filharmonia
Narodowa czy Polska Opera Królewska, z drugiej zaś
intensywnie eksploruje przestrzenie szeroko pojętej współczesnej sztuki i wokalistyki, począwszy od intuicyjnej improwizacji, poprzez łączenie głosu z elektroniką czy fieldrecordingiem, a także rozszerzone techniki wokalne, po performans i audio-art.
Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
W 2017 śpiewała także z zespołem Mięśnie w ich ostatnim spektaklu muzycznym Mięśnie Postdramatic Brutal Circus, wyreżyserowanym przez Jacka Belera dla Teatru Ochoty. Gościła na rozmaitych scenach i festiwalach, m.in. The Huddersfield Contemporary Music Festival, Sacrum Profanum, Resonances w Galerii El, Instalakcje, Wratislavia Cantans, Studiu Koncertowym Polskiego Radia, TW-ON, Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi, Filharmonii
Dolnośląskiej, Teatru Narodowego w Miskolc, Warszawskiej Opery Kameralnej, Opera Nova w Bydgoszczy, Teatru Wybrzeże, Teatru Współczesnego we Wrocławiu, Nowego Teatru, Instytutu
Teatralnego im. Z. Raszewskiego, Teatru 6. Piętro.

————

Marcin Piotr Łopacki – pianista, kompozytor, dyrygent Filharmonii Narodowej Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji oraz dyrygentury symfoniczno-operowej Obecnie jest wykładowcą macierzystej uczelni. Posiada stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Laureat ośmiu nagród i wyróżnień na krajowych konkursach kompozytorskich, trzykrotny laureat cyklu koncertowego Muzyczne Forum Młodych, organizowanego przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie, stypendysta banku Societe Generale (2011).
Dorobek kompozytorski artysty liczy obecnie ponad 85 pozycji, są to m.in. 3 opery kameralne, cykle pieśni, muzyka kameralna, solowa i elektroniczna.