Konferencją i przekazaniem placu budowy zainaugurowano w Stalowej Woli modernizację Dworca Kolejowego w Rozwadowie. Inwestycja ma potrwać do lata przyszłego roku. Poinformował o tym Wojciech Zabłocki pełnomocnik zarządu PKP S.A. ds. inwestycji:
Bo modernizacja będzie polegała nie tylko na przywróceniu historycznego piękna elewacji i połączeniu elementów dawnego wystroju z nowoczesnością, ale przede wszystkim podniesieniu standardu obsługi podróżnych. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przyznał, że modernizacja dworca znakomicie wpisuje się w rewitalizację centrum Rozwadowa:
Wiceminister przypomniał też, że odnowienie dworca będzie zwieńczeniem innych ważnych inwestycji kolejowych poprawiających skomunikowanie Stalowej Woli:
Prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny podkreślił, że inwestycja jest ważna również ze względów historycznych, bo dworzec od początku istnienia Rozwadowa i później Stalowej Woli był świadkiem wielu ważnych wydarzeń historycznych:
Odnowienie Dworca Kolejowego w Rozwadowie to nie tylko poprawa komfortu obsługi podróżnych, ale też przedsięwzięcie gospodarcze:
Obecna na konferencji wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak przypomniała, że stalowowolska inwestycja jest jedną z tych realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. I co istotne z dbałością o środowisko:
Budynek ma być ogrzewany za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z odzyskiem ciepła. Kolejnym rozwiązaniem proekologicznym ma być system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Renowacji zostanie poddana m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, tj. m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Kolorem dominującym będzie beż. Detale zostaną utrzymane w odcieniu starej bieli, a odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa będzie ciemnobrązowa. Kolorystka elewacji będzie współgrała z nowym, wykonanym z dachówki karpiówki dachem o kolorze wypalanej gliny. Na elewacji pojawią się przestrzenne, podświetlane napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) oraz Stalowa Wola Rozwadów z logotypem Polskich Kolei Państwowych S.A. (od strony peronów). Ciekawostką jest odtworzenie na elewacji południowo-wschodniej historycznego napisu „Rozwadów”. Dla większego efektu wizualnego dworzec na być wyposażony w nocną iluminację. Hol dworcowy pełniący funkcję poczekalni będzie mieścił się na parterze północnej części budynku. W wystroju wnętrza zaplanowano rekonstrukcję historycznej posadzki złożonej z kwadratowych beżowych płytek, którą uzupełnią ornamentalne płytki w kolorze beżowym i czerwonym. Ma ona współgrać z nowoczesną szarością ścian. W holu znajdą się ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Będzie też pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Na pierwszym piętrze, zaplanowano pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmą lokale na wynajem. Koszt modernizacji Dworca Kolejowego w Stalowej Woli Rozwadowie wyniesie ponad 12 milionów złotych.
Pliki:Mielec-akaka