Podczas spotkania w Rzeszowie Tomasz Poręba, wiceprzewodniczący Komisji Transportu w Parlamencie Europejskim, odniósł się do zaprezentowanego kilka dni temu rządowego Programu Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
'Presja ma sens. W programie znalazło się wiele ważnych dróg, w tym odcinek S19 na trasie Babica-Barwinek, o budowę którego wielokrotnie apelowałem. Niepokoi jednak brak informacji na temat tego, z jakich środków droga do granicy ze Słowacją będzie budowana mówił europoseł PiS.
Przedstawiony program przewiduje realizację brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad, przebudowę wybranych odcinków dróg krajowych oraz budowę obwodnic.
W ramach Programu ma powstać również odcinek drogi S19 na trasie Babica Barwinek z terminem realizacji 2018 2023.
'Presja ma sens. Wieloletnie starania oraz inicjatywy zarówno w kraju jak i w Brukseli zmusiły w końcu polski rząd do zajęcia się sprawą drogi S19 w tym m.in trasą od Babicy do Barwinka na granicy ze Słowacją. Pytanie tylko, czy głównym powodem tej decyzji nie jest trwająca kampania wyborcza' – mówi Tomasz Poręba.
Europoseł PiS tłumaczy, że droga S19 to wartość dodana dla całej Polski, a priorytetowe potraktowanie odcinka z Babicy do Barwinka pozwoli na otwarcie północy Europy i Polski na południe i wzmocnienie współpracy ekonomicznej i handlowej w tej części UE.
Na liście zadań inwestycyjnych do realizacji w ramach Programu znalazło się również bardzo wiele projektów z całej Polski, które stanowią część uzupełniającej sieci transportowej UE i na których finansowanie w przewidzianym terminie bardzo trudno będzie uzyskać fundusze europejskie.
'Dlatego niepokoi brak szczegółowego wskazania na źródła finansowania poszczególnych inwestycji a zwłaszcza tych, które jak odcinek Babica-Barwinek stanowią część sieci uzupełniającej TEN-T i zgodnie z kryteriami przydzielania funduszy nie są priorytetowo traktowane przez UE' – powiedział Tomasz Poręba.
Dzięki staraniom władz województwa wiadomo, że powstanie odcinek drogi S19 z Rzeszowa do Babicy, wpisany już do realizacji w ramach Kontraktu Terytorialnego, oraz odcinek z Rzeszowa do Lublina.
(Tomasz Łępa)