Wschodni Klaster Motoryzacyjny obchodzi 10-lecie istnienia. Zorganizowana z tej okazji jubileuszowa konferencja zgromadziła przedstawicieli branży motoryzacyjnej, nauki oraz technologii. Wydarzenie stało się platformą do wymiany doświadczeń i przedstawienia nowych kierunków rozwoju.
Mówi prezes Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego, Ryszard Jania.
Cel WSM to tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi i promocji branży motoryzacyjnej, wspieranie działalności gospodarczej swoich członków oraz współpraca ze szkołami i uczelniami wyższymi na rzecz podniesienia jakości kształcenia i dostosowania go do wymogów rynku taka była i jest idea założenia klastra mówi Janusz Soboń, były prezes firmy Kirchhoff Polska.
Autorskim projektem Wschodniego Klastra Motoryzacyjnego jest PAMISZ czyli Podkarpacka Akademia Motoryzacji Innowacyjne Szkolnictwo oraz „Model współpracy szkoły zawodowej z przemysłem” realizowany w ramach programu ERASMUS+. Z projektu korzystał Zespół Szkół Technicznych w Mielcu, który jest pełnoprawnym członkiem klastra Wschodni Sojusz Motoryzacyjny.
Mówi Profesor Oświaty Mieczysław Wilk nauczyciel zawodowych przedmiotów mechanicznych i matematyki w Zespole Szkół Technicznych w Mielcu.
Kluczowym obszarem aktywności klastra są również grupy robocze ThinkTank. Skupiają one ekspertów z różnych dziedzin, którzy łącza swoje siły, aby rozwijać nowatorskie podejście i rozwiązywać bieżące problemy. Klaster Wschodni Sojusz Motoryzacyjny jest klastrem ponadregionalnym. Obecnie stowarzysza członków z: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego i świętokrzyskiego.
Klaster jest członkiem Europejskiej Sieci Klastrów Motoryzacyjnych (EACN) oraz Sojuszu na rzecz umiejętności motoryzacyjnych (ASA). Jako jedyny klaster z Polski brał udział w europejskim projekcie DRIVES, którego celem było utworzenie i opisanie zawodów przyszłości w motoryzacji oraz stworzenie platformy kursów i certyfikacji.