Sandomierskie Centrum Kultury oraz Urząd Miejski w Sandomierzu i Fundacja Kultury Ziemi Sandomierskiej zapraszają na coroczny cykl koncertów jazzowych pt. WITAMINA JAZZ. Już od 25 października niezwykła terapia półtonami dla wszystkich, którzy jesienną porą odczuwają brak dostatecznego wpływu dobrej muzyki na swój organizm.
Program:
25 października, godz. 20:00
JAZZPOSPOLITA
26 października, godz. 20:00
MARITA ALBÁN JUÁREZ
„RITMOS SUBCONSCIENTES”
31 października, godz. 20:00
TYMON TYMAŃSKI
„YASSTET”
2 listopada, godz. 20:00
ANTHIMOS APOSTOLIS QUARTET
Organizatorzy:
Sandomierskie Centrum Kultury
Urząd Miejski w Sandomierzu
Fundacja Kultury Ziemi Sandomierskiej
*** ARTYŚCI ***
JAZZPOSPOLITA
Jazzpospolita to zespół założony w 2008 w Warszawie, który powstał z inicjatywy basisty Stefana Nowakowskiego i perkusisty Wojtka Oleksiaka. 16 lat aktywności artystycznej, 8 albumów, kilkaset koncertów w ramach międzynarodowych tras – tak w największym skrócie można opisać działalność Jazzpospolitej. Muzyka zespołu łączy takie gatunki jak nu-jazz, post-rock, funk, drum’n’bass, ambient, muzyka filmowa, czy ilustracyjna. Od chwili debiutu do 2012 zespół znajdował się w niemal nieustającej trasie koncertowej.
Jazzpospolita zagrała koncerty w Polsce (m.in. support trasy Bonobo), Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii, Belgii, Rumunii, Czechach, Estonii, Rosji czy Bułgarii występując m.in. na festiwalach Open’er, Męskie Granie 2011 i 2012, London Jazz Festival, Match Fuse, Copenhagen Jazz Festival, Comblain Jazz Festival, Garana Jazz, Kaliningrad City Jazz. Uznanie dla występów Jazzpospolitej na żywo wyraziła redakcja III Programu Polskiego Radia, nazywając zespół odkryciem koncertowym 2011. W listopadzie 2014 zespół wydał czwarty album, zatytułowany „Jazzpo!”.
Trasa koncertowa „Jazzpo!” trwała ponad rok. Grupa wystąpiła ponad 50 razy w Europie, a tournee zakończył dwutygodniowy wyjazd do Chin, gdzie Jazzpospolita zagrała, między innymi, na festiwalach Beijing Nine Gates i Shenzhen Oct Loft. 17 marca 2017 ukazał się album „Humanizm” z gościnnym udziałem Pauliny Przybysz i Noviki. Płytę nagrywano w dworku z XIX wieku przy użyciu magnetofonu taśmowego. W lutym 2020 wyszła płyta pt. „Przypływ”, która została nagrana w zmienionym składzie. Brzmienie zespołu przesunęło się w stronę elektrycznego jazzu, głównie dzięki grze i wkładowi nowego gitarzysty.
MARITA ALBAN JUAREZ
Kwintet tworzy polsko-peruwiańskie rodzeństwo – Marita i jej brat José Manuel, wraz z czołówką polskiej, jazzowej sceny muzycznej. Eksplorują tematy od tropicalismo i muzyki Afro-Peru do swobodnych improwizowanych form wychodzących poza ramy latin-jazzu. W ich pierwszym albumie, Aguas Calientes (Youkali Music, 2015), dominuje intensywny groove sekcji, błyskotliwe brzmienie fortepianu w szerokich harmoniach i wrażliwa interpretacja świadomie dobranych tekstów, akcentujących kwestie równości i feminizmu. Muzykę kwartetu nadają rozgłośnie w Polsce, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Muzycy występują regularnie w klubach i na festiwalach muzycznych. Druga płyta kwartetu Jazmines (premiera grudzień 2022), została nagrana live w klubie Jassmine w Warszawie. Sześć utworów z Jazmines to nowe oryginalne kompozycje zanurzone w źródłach afro-peruwiańskich i latynoamerykańskich. Teksty utworów powstały po rozmowach z kobietami z Peru, Chile, Wielkiej Brytanii, Czech, Niemiec, Rosji, Ukrainy, Brazylii, Zimbabwe i z Polski. Wszystkie te kobiety mówią jednym głosem.
Pasja Cortázara do jazzu ukształtowała jego twórczość literacką do tego stopnia, że jego swobodna i improwizowana literatura może być postrzegana jako odzwierciedlenie elementów składających się na muzykę jazzową. W swoich dziełach Cortázar włączył jazz nie tylko jako temat, ale także jako styl, wykorzystując rytm i improwizację jako oś swojego pisania. Ritmos Subconscientes to cykl utworów – głównie autorskich kompozycji muzyków zespołu – wynikających z lektury opowiadań i mniejszych form niezmiennie inspirujących do improwizacji wątków literackich, a także licznych odniesień do fonosfery cortazarowskiego świata
TYMON TYMAŃSKI „YASSTET”
Tymon Tymański to trójmiejski autor piosenek, kompozytor muzyki filmowej i teatralnej, prozaik, scenarzysta i reżyser. Tymon Tymański Yasstet to projekt, w którym Tymański wraca do świata muzyki improwizowanej. Yasstet kontynuuje muzyczną myśl, reprezentowaną przez grupy Miłość i Tymański Yass Ensemble. Obok lidera w Yasstecie występują: znakomity saksofonista i producent Michał Jan Ciesielski (Quantum Trio, Michał Jan Immortal Onion), legendarny kontrabasista Olgierd Walicki, partycypant sceny yassowej i członek składów Zbigniewa Namysłowskiego oraz niezwykle wszechstronny bębniarz Jacek Prościński, udzielający się w głośnych i gatunkowo różnorodnych projektach (m.in. Maria Peszek, Mu, Lasy i Llovage). Zespół wystąpił w tym roku m.in. podczas Warsaw Summer Jazz Days.
ANTHIMOS APOSTOLIS QUARTET
Czterej członkowie Quartetu to wybitni muzycy grający od paru lat na europejskich scenach jazzowych. Artyści zagrają utwory z płyt „Parallel Worlds” oraz ostatniej „Apostolis/50”. Anthimos Apostolis to urodzony w Polsce Grek uznawany za jednego z najciekawszych instrumentalistów współczesnej muzyki jazzowo-rockowej. Nieodłącznie kojarzony z bluesem (Dżem, SBB) ale również z jazzem i rockiem. Koncertował m in z Czesławem Niemenem, Tomaszem Stańko, grał z Patem Methenym, Gilem Goldsteinem, Paulem Wertico, Tomaszem Szukalskim czy Jimem Beardem. Od ponad dekady gra z własnym quartetem lub trio w polskiej oraz międzynarodowej odsłonie, gdzie wspomagają go Gary Husbend i Etienne Mbappe. Regularnie nagrywa i koncertuje na całym świecie. Płyty „Parallel Worlds” oraz ostatnia „Apostolis/50” zostały entuzjastycznie przyjęte przez cały muzyczny świat. To projekty, w których bluesowe brzmienie gitary Apostolisa przeplata się z jazzowym klimatem perkusji. Do udziału w koncercie Apostolis Anthimos Quartet zaprosił doskonałych instrumentalistów młodszego pokolenia. Saksofonista Olaf Węgier, jeden z filarów projektów EABS i Błoto, to artysta o zaskakującej inwencji i niepowtarzalnym brzmieniu. Piotr Matusik z szacunkiem spogląda na dorobek największych pianistów w świecie jazzu, proponując swoją autorską wizję, łączącą akustyczny fortepian i stosowane z rozwagą syntezatory. I wreszcie Robert Szewczuga – wszechstronny basista, grający w składzie niemal od samego początku.
?