Zamontowane i zespolone zostały ostatnie elementy stalowej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu drogi krajowej nr 77. W tym miesiącu wykonawca rozpoczął kolejny etap rozbudowy obiektu czyli przygotowania do betonowania płyty pomostu.
Zamontowana konstrukcja stalowa waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które zespalane były częściowo w wytwórni wykonawcy, częściowo na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych. Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Aktualnie prowadzone są prace poprzedzające betonowanie płyty pomostu czyli deskowania i roboty zbrojarskie.
Montaż nowej konstrukcji stalowej mostu przez Wisłę w Sandomierzu ruszył w listopadzie ubiegłego roku. Zaprojektowane elementy stalowej konstrukcji produkowane były od połowy 2023 roku w wytwórni wykonawcy. Część z nich montowana była na podporach zalewowych z użyciem dźwigu, pozostałe zostały nasunięte na podporę nurtową znajdującą się w rzece. W maju zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego elementu stalowej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu na podporę rzeczną. Skomplikowana i dokładnie monitorowana operacja, którą poprzedziły kilkutygodniowe przygotowania, trwała kilka dni. Kolos o długości 100 metrów przemieszczał się dzięki czterem siłownikom, sześciu stalowym linom, specjalnym szynom przesuwnym i ślizgom na podporach pomocniczych. Po umieszczeniu w docelowej lokalizacji został zespolony dzięki zwornikowi z konstrukcją już istniejącą, zamontowaną wcześniej na podporach w terenie zalewowym z użyciem 250-tonowego dźwigu.
Kolejne etapy prac to wykonanie płyty, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia, instalacji, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów obiektu.
Most będzie budowany do końca roku.
W przyszłym roku wykonany zostanie natomiast węzeł w prawobrzeżnej części Sandomierza stanowiący włączenie mostu do układu komunikacyjnego miasta czyli istniejącej drogi krajowej nr 77 poprzez rondo i do projektowanej drogi wojewódzkiej poprzez wiadukt.
Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej województwo świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa.
Po wybudowaniu węzła ruch odbywał się będzie dwoma mostami – tym wybudowanym w 2011 roku i tym aktualnie realizowanym.
Fot. GDDKiA