Od 1 września w szkołach podstawowych, w ramach zajęć z wychowawcą będą realizowane zagadnienia dotyczące pierwszej pomocy informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej. Nie będzie to odrębny przedmiot, ale element godziny wychowawczej.
Według zapowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej dzieci poświęcą na pierwszą pomoc 12 godzin rocznie. Zmiany miałyby być wdrożone i realizowane również wśród klas 1-3.
Jak zaznacza dyrektor Podkarpackiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Mielcu Grzegorz Gałuszka nauka pierwszej pomocy wśród najmłodszych najlepiej sprawdza się na pluszakach misiach. To one działają na wyobraźnie najmłodszych.
Niemniej, niezwykle ważny jest również sposób prowadzenia zajęć. By lekcje były merytoryczne, a przy tym potrafiły zaciekawić i zaangażować starszych uczniów, niezbędną są nowoczesne i interaktywne pomoce dydaktyczne, m. in. plansze edukacyjne, defibrylatory szkoleniowe, a przede wszystkim interaktywne fantomy do resuscytacji (RKO) pozwalające w praktyce przećwiczyć nabyte umiejętności.
Wykorzystanie współczesnych narzędzi szkoleniowych wspiera proces edukacyjny – uatrakcyjnia zajęcia, pozytywnie oddziałuje na przyswajanie wiedzy przez uczniów, a jednocześnie ułatwia pracę nauczycielom. Szkoły powinny zadbać zatem o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkoleniowy, które ułatwią, a przy tym uatrakcyjnią realizację programów nauczania.
Tomasz Łępa