Podczas modernizacji linii kolejowej relacji Mielec – Dębica natrafiono na reper kolejowy. Nazwa reper oznacza trwale stabilizowane znaki geodezyjne osnowy wysokościowej o określonej rzędnej wysokościowej w przyjętym układzie odniesienia.
Jednolity system polskich znaków wysokościowych stworzono w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Problemem było to, że po czasie zaborów pozostały trzy odmienne systemy znaków wysokościowych. Po II wojnie światowej znaki te pozostawiono w niezmienionej formie, a więc nadal z orzełkiem w koronie.
Mówi Marek Zalotyński znalazca repera kolejowego.
W znaczeniu geodezyjnym reper to znak używany do wykonywania pomiarów wysokościowych, wyróżnia się wśród nich taki podział reperów na: podziemne, czyli znajdujące się pod powierzchnią ziemi np. znaki wiekowe, naziemne, czyli znajdujące się nad powierzchnią ziemi oraz ścienne, czyli znajdujące się w ścianach danych budowli.
Tomasz Łępa