Na wystawie Teodor Axentowicz. Ormianin polski w Paryżu, Krakowie, Zakopanem
prezentowane są zarówno najbardziej znane dzieła artysty, jak i te niedawno odnalezione w prywatnych kolekcjach.
(Tomasz Łępa)
Wyjątkowość tego obrazu polega na tym
Przedmiotem malarskiej fascynacji Axentowicza byli Huculi prawosławni mieszkańcy (obecnie rumuńskich i ukraińskich) Karpat wschodnich. Archaiczna kultura tego pasterskiego ludu, jego folklor, malownicze i egzotyczne stroje i obrzędy stały się tematem wielu znanych obrazów artysty.
Przez cały sezon wakacyjny, do końca sierpnia, w Galerii Domu Kultury SCK w Mielcu można oglądać wystawę prac Teodora Axentowicza zatytułowaną 'Teodor Axentowicz. Ormianin polski w Paryżu, Krakowie, Zakopanem
'
Wystawa przedstawia dwie najważniejsze inspiracje artysty piękne kobiety oraz huculszczyznę; kresowy folklor. Po raz kolejny sztuka pokazuje jak wspaniała może być multikulturowość, tak często niedoceniana w Polsce.
Jan Teodor, urodził się w 1859 roku w Braszowie na terenie Siedmiogrodu, a zmarł w 1938 roku w Krakowie. Należy on do panteonu polskich malarzy młodopolskich. Znany głównie jako portrecista (szczególnie pięknych kobiet) oraz piewca ormiańskiego i polskiego folkloru. Mielecką wystawę otworzyła Anna Król, kurator Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGA w Krakowie.