W czwartek, 27 marca w Warszawie podpisano umowę wykonawczą na dostawę dla wojska pływającego Bojowego Wozu Piechoty BORSUK. Ta opiewa na kwotę 6,5 miliarda złotych i dotyczy pierwszych 111 sztuk tego wozu.
Pierwsze nowoczesne pływające BWP Borsuk w ramach umowy Huta Stalowa Wola dostarczy polskiemu wojsku jeszcze w tym roku. Zaś całość zamówienia ma zostać zrealizowana do 2029 roku. Umowa na dostawę Borsuków została podpisana w Wojskowym Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie.
W imieniu Skarbu Państwa podpisał ją pułkownik Piotr Paluch, zastępca szefa Agencji Uzbrojenia. Podpisy złożyli też prezes Huty Stalowa Wola Wojciech Kędziera i Krzysztof Trofiniak, prezes PGZ.
W wydarzeniu uczestniczyło całe kierownictwo resortu obrony na czele z ministrem obrony narodowej Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem. Był też minister aktywów państwowych Jakub Jaworowski oraz minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak, który 10 lat temu kierując MON zainicjował prace nad nowym bojowym wozem piechoty.
Dzięki temu kontraktowi armia otrzyma łącznie 116 wozów bojowych BORSUK – to 111 nowych w ramach kontraktu i 5 egzemplarzy z produkcji przedseryjnej. Umożliwi to przezbrojenie dwóch batalionów zmechanizowanych, do których trafi po 58 wozów.
Minister Kosiniak-Kamysz podkreślał, że wozów potrzeba znacznie więcej, ale to wymaga zwiększenia mocy produkcyjnych. Zaznaczył też, że Borsuk jest to wyłącznie polska myśl technologiczna
Umowa ramowa opiewa na 1400 sztuk wozów. W tym ponad 1000 egzemplarzy to wozy bojowe Borsuk a około 400, to pojazdy towarzyszące, bazujące na tym samym podwoziu. Umowę ramową podpisał rząd PiS, jednak bez zapewnienia finansowania.
Nowy pływający bojowy wóz piechoty Borsuk zastąpi stare wysłużone BWP-y, przestarzałe radzieckie konstrukcje z lat 60-tych. O tym, że jest to najnowocześniejsza technologia. mówił wiceminister w resorcie obrony Paweł Bejda
Warto podkreślić, że bojowe wozy piechoty to jedne z podstawowych pojazdów wykorzystywanych przez współczesne wojska ich głównym zadaniem jest transport żołnierzy i wsparcie ich w walce. Są opancerzone i uzbrojone.
Borsuk zaś ma to, czego nie ma żaden inny wóz bojowy w Europie – potrafi pływać, czyli pokonywać przeszkody wodne.
Co ważne może być eksploatowany w różnych warunkach klimatycznych. Jest pojazdem gąsienicowym, którego prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzonych wynosi 65 km/h, zaś w wodzie BWP Borsuk może płynąć z maksymalną prędkością 8 km/h.
Ale nie tylko to wyróżnia ten nowoczesny produkowany w HSW bojowy wóz piechoty. Borsuk wyposażony jest w zdalnie sterowany system wieżowy opracowany przez Hutę Stalowa Wola i WB Electronics.
Natomiast główne uzbrojenie systemu wieżowego stanowi armata automatyczna umożliwiająca prowadzenie ognia z wykorzystaniem pięciu typów amunicji, w tym amunicji programowalnej. Dodatkowe uzbrojenie Borsuka to sprzężony z armatą karabin maszynowy i podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych.
Załogę wozu bojowego Borsuk stanowi trzech żołnierzy, a sześciu kolejnych może być nim transportowanych.
Na Borsuku jednak Huta Stalowa Wola nie poprzestaje. Prowadzi obecnie prace badawczo-rozwojowe nad ciężkim bojowym wozem piechoty, w który wykorzysta wiele podzespołów z Borsuka. To również bardzo oczekiwany przez polską armię pojazd. Zapotrzebowanie na ciężki wóz bojowy liczy się w setkach egzemplarzy.