W roku obchodów stulecia Muzeum Okręgowego w Sandomierzu instytucja ta będzie na wiele sposobów przypominać jego dzieje i kierunki kolekcjonerskie. Z zespołu liczącego obecnie ponad 2500 obiektów, na pierwszą jubileuszową odsłonę wybrano fragmenty trzech największych kolekcji współczesnych z kategorii malarstwa i grafiki. Wystawa „TRZY KOLEKCJE Maria i Stanisław Dawscy – Ewa i Jerzy Ćwiertnia – Zbigniew Karpiński” przenieść ma zwiedzających w klimaty sztuki powojennej z okresu minionego stulecia.
Maria Dawska, szczególnie znana jako malarka uprawiała malarstwo kolorowej materii, spontaniczne, zbliżające ją do sztuki informel. Podobnie Stanisław Dawski, który interesował się różnorodnymi dziedzinami sztuki – malarstwem, grafiką, rzeźbą, ceramiką, witrażem, szkłem artystycznym, metaloplastyką czy projektowaniem form przemysłowych, a w malarstwie przeszedł z czasem od realizmu w kierunku abstrakcji geometrycznej i kolorystycznej, to jednak najważniejszą formą swojej artystycznej wypowiedzi uczynił sztukę czarno-białą (grafikę).
Twórczość Zbigniewa Karpińskiego, wytrawnego kolorysty, niestrudzonego analityka światła, koloru i struktury obrazu – to typowy realizm ekspresyjno-wyobrażeniowy.
Najbardziej odmienna, bo związana z mistyką wschodu, jest sztuka Jerzego Ćwiertni i jego córki Ewy. To malarstwo niemal bliskie abstrakcji, odzwierciedlające mistyczne refleksje i przeżycia wypływające z medytacji nad światem, przełożone na język uniwersalnych symboli, mające swe źródło w filozofii taoistycznej.
Pomimo zdecydowanych różnic jest coś, co łączy wybitnych autorów – to afirmacja życia, natury i sympatia… do Sandomierza. Zbigniew Karpiński bywał w Sandomierzu i jego okolicach na plenerach w latach 1952-1959. Maria i Stanisław Dawscy zachowali miłe wspomnienia z plenerów sandomierskich w latach 50. i 60., na które przyjeżdżali ze swoim studentami z Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Jerzy Ćwiertnia przyjeżdżał tu sam, po śmierci córki Ewy był kilkakrotnie w latach 1994-2008.
Kolekcja Marii i Stanisława Dawskich zaistniała w Muzeum w 2 połowie lat 80. XX wieku wpierw jako depozyt, a od 1991 roku jako własność Muzeum. Kolekcja Ewy i Jerzego Ćwiertni budowana była sukcesywnie z darów artysty, od 1994 do 2009 roku i później z przekazu spadkobiercy w 2016 roku. Kolekcja Zbigniewa Karpińskiego tworzona była w dwóch etapach – w 1995 roku z osobistego daru artysty i w 2003 roku z przekazu jego