Rzecznik Praw Pacjenta zakończył postępowanie wyjaśniające wobec Zakładu Lekarza Rodzinnego 'Familia” znajdującego się przy ul. Sienkiewicza w Tarnobrzegu i stwierdził naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych oraz prawa do poszanowania godności.
Postępowanie wyjaśniające zostało wszczęte na podstawie informacji zawartych we wniosku przesłanym przez pacjentów przychodni.
Prowadzone postępowanie miało na celu zbadanie czy doszło do naruszenia prawa pacjenta.
We wniosku pacjenci wskazywali, że aby 'uzyskać kontakt z lekarzem należy udać się na tył przychodni i stukać kijem w parapet czwartego okna przychodni”. Wskazano także, że przychodnia jest całkowicie zamknięta dla chorych, a wejście jest niemożliwe. Dodatkowo ustalono, że przekazywanie wyników badań lub skierowań (papierowych) następuje przez okno. Pacjenci za pomocą kija stukają w okno przychodni, przez które następnie pracownik podaje papierowe skierowanie lub wyniki badań.
Kiedy nasza reporterka podeszła pod przychodnię kija nie było, ale jedna z osób czekająca na zewnątrz przyznała, że była świadkiem takiej sytuacji.
Słuchaczka natomiast potwierdza:
Zgodnie z przepisami pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń. Przepis ten odnosi się do udzielania świadczeń zdrowotnych w planowanym terminie, jak również do sposobu organizacji rejestrowania pacjentów na określone świadczenia zdrowotne.
Przychodnia powinna zapewnić bieżącą rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia osobistego lub za pośrednictwem osoby trzeciej, w tym przy wykorzystaniu telefonu lub innych środków komunikacji elektronicznej.
Prowadzone postępowanie wykazało również naruszenie prawa pacjenta do godności. Przejawem braku szacunku do pacjenta są zachowania pozbawione taktu, a także przedmiotowe traktowanie. Poczucie własnej wartości pacjenta jest zachwiane w sytuacji kiedy wymaga się od niego określonych działań na które nie wyraził on zgody bądź uważa je za niesprawiedliwe w stosunku do przyjętych ogólnie norm zachowań.
Rzecznik Praw Pacjenta w piśmie do przychodni sformułował zalecenia, co do sposobu poprawy sytuacji w placówce.