Nowy system nieodpłatnej pomocy prawnej funkcjonuje od początku tego roku. W założeniu ma między innymi zwiększyć dostęp społeczeństwa do tego rodzaju wsparcia.
1 stycznia weszła w życie ustawa, która zmieniła dotychczasowe zasady działania bezpłatnej pomocy prawnej. Dzięki nowym przepisom, wprowadzonym z inicjatywy Prezydenta RP, z tego rodzaju świadczenia skorzystać może każdy, kto zadeklaruje, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej.
– Mam nadzieję, że to będzie udogodnienie dla ludzi w potrzebie – powiedział nam prezydent RP , Andrzej Duda podczas spotkania dla mediów lokalnych i regionalnych, które odbyło się w piątek w Pałacu Prezydenckim w Warszawie.
W spotkaniu uczestniczyła doradca Prezydenta RP, Zofia Romaszewska.
Wystarczy odnaleźć wybrany spośród tysiąca pięciuset działających w Polsce punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i się umówić.
Tłumaczy przedstawiciel Biura Interwencyjnej Pomocy Prawnej Kancelarii Prezydenta RP, Marek Hrynieiwcz.
Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności.
Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej, zlokalizowany jest między innymi w budynku Urzędu Miasta Tarnobrzega przy ulicy Kościuszki 32. Jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 15:30 do 19:30. Obsługują go adwokaci i radcy prawni.
Nowością w ustawie jest również instytucja „poradnictwa obywatelskiego”. Polega ono na udzieleniu wsparcia poprzez przygotowanie planu rozwiązania problemu, z jakim zgłasza się osoba potrzebująca – na przykład wyjścia z zadłużenia kredytowego.
Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Tarnobrzegu mieści się w budynku Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu przy ulicy Kopernika 3. Jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 10:00 do 14:00.