Mielec: Certyfikat systemu przeciwoblodzeniowego dla samolotu M28.

Data publikacji: Kategoria: , Zamieścił: Dominik Siatrak

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego oraz amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa rozszerzyły certyfikat dla samolotu M28 o dopuszczenie do lotów w znanych i prognozowanych warunkach oblodzenia (FIKI). Samolot M28 jest produkowany przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu, będące częścią firmy Sikorsky Aircraft Corporation, należącej do korporacji United Technologies. Dzięki wyposażeniu w system przeciwoblodzeniowy samolot M28 będzie teraz dopuszczony do lotu w warunkach oblodzenia, które często stanowią przyczynę opóźnień lub anulowania operacji lotniczych. System zainstalowany w samolocie M28 sygnalizuje napotkanie warunków oblodzenia, a następnie dostarcza odpowiednią ilość ciepła do powierzchni samolotu i jego elementów najbardziej narażonych na oblodzenie, aby usunąć ewentualną warstwę lodu.
'Samolot M28 od wielu lat oferuje najlepsze osiągi w swojej klasie jeśli chodzi o krótki start i lądowanie, ułatwiając użytkownikom na całym świecie dotarcie do trudno dostępnych lokalizacji. Uzyskanie certyfikatu dopuszczającego do lotu w znacznych i prognozowanych warunkach oblodzenia znacznie poszerza zakres operacji lotniczych, w których będzie można wykorzystywać ten samolot” – mówi Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu Polskich Zakładów Lotniczych.
Przyznanie certyfikatu przez Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego poprzedziły wstępne testy przeprowadzone w ubiegłym roku w Stanach Zjednoczonych, w trakcie których samolot M28 leciał za śmigłowcem CH-47D wytwarzającym sztuczną chmurę. Końcowe testy wykonano w Polsce w naturalnych warunkach oblodzenia, jak również ze sztucznymi formacjami lodowymi. Samolot M28 jest dwusilnikowym, zastrzałowym górnopłatem o metalowej konstrukcji półskorupowej ze zdwojonym usterzeniem pionowym i trójkołowym stałym podwoziem, wyposażonym w sterowane koło przednie, odpornym na ciężkie warunki użytkowania. Zaletą samolotu jest możliwość eksploatacji na krótkich, nieutwardzonych lądowiskach położonych na dużej wysokości oraz tam, gdzie panują wysokie temperatury.
(Tomasz Łępa)