Gieraszowice: „Być jak Ignacy” – kończy się przygoda z programem.

Data publikacji: Kategoria: , , , Zamieścił: Joanna Sarwa

Energia, ekologia, transport przyszłości i świat wirtualny to zagadnienia, które zgłębiali uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Gieraszowicach w gminie Łoniów w powiecie sandomierskim w ramach programu naukowego ‚Być jak Ignacy’. Organizatorem programu jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Program został objęty honorowym patronatem ministra edukacji narodowej.

– Świat technologii cyfrowych, Internetu i programowania to ostatni etap naszej podróży mówi mówi dyrektor szkoły w Gieraszowicach Małgorzata Borycka.

Celem programu jest popularyzacja polskiej nauki i pielęgnowanie pamięci o wybitnych polskich naukowcach. Hasło tegorocznej – piątej – edycji programu to słowa ‚Nauka to przyszłość:

– W trakcie zajęć tworzyliśmy bardzo nam bliskie gry i filmy 3D. Poznaliśmy techniki wykorzystywane w produkcji filmów oraz technologię wirtualnej rzeczywistości, dzięki której możliwe jest tworzenie efektów specjalnych. To, że stają się one coraz lepsze, zawdzięczamy niesamowitym umiejętnościom i kreatywności grafików komputerowych. Dzięki Ignacemu, niektórzy z nas odkryli nowe pasje! Być może rozbudzone zainteresowania zaowocują w przyszłości nowymi odkryciami i wyjątkowymi dokonaniami naukowymi naszych kolegów! Dodatkową inspiracją do samorozwoju stała się też postać wybitnego polskiego matematyka Stefana Banacha. Niesamowite, że tak wybitna osobowość i jego odkrycia, w ogóle nie były nam do tej pory znane – mówią uczestnicy projektu.

– Programowanie to umiejętność rozmowy z komputerem w zrozumiałych dla niego językach, czyli językach programowania. My próbowaliśmy swoich sił w programowaniu z wykorzystaniem Scratcha, PixBlocka, robotów Dash.
Współcześni programiści korzystają z wielu specjalistycznych narzędzi wspomagających
tworzenie i zarządzanie złożonymi aplikacjami. Ciekawym doświadczeniem dla nas było
poznanie zagadnień związanych z robotyką i sztuczną inteligencją. Okazało się, że roboty
oprócz swoich zalet, mają też pewne wady. Cóż, widocznie nic nie jest doskonałe!
Przeprowadziliśmy wiele twórczych dyskusji na temat sztucznej inteligencji (SI).
Ciekawym zagadnieniem była zdolności maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności.
Dowiedzieliśmy się czy można zaprogramować robota zdolnego do uczuć, rozumowania,
uczenia się, planowania i kreatywności.

Na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, że sztuczna inteligencja jest dziś
jedną z najważniejszych technologii przyszłości, która ma zastosowanie w codziennym
życiu np. zakupy i reklamy online, inteligentne rolnictwo (nawadnianie, karmienie
zwierząt), inteligentna klimatyzacja, Internet rzeczy czy automatyczne samochody. Wiele​
uwagi poświęciliśmy bezpieczeństwu i zagrożeniom w sieci. Mamy świadomość, że
wciąż jest to wielkim problemem.
Dzięki przygodzie z programem Być jak Ignacy staliśmy się bardziej świadomymi obywatelami świata. Zdajemy sobie sprawę, że to jak wygląda nasze otoczenia dziś i jak będzie wyglądało jutro, zależy tylko od nas. To nasze małe działanie, nasza świadomość ekologiczna, odpowiedzialność, rozwój pasji, nasza nauka i praca, stworzy nasz dorosły świat! – dodają uczestnicy projektu.

Programowi ‚Być jak Ignacy” towarzyszy konkurs dla kół naukowych. Do zdobycia są nagrody pieniężne dla szkół i nauczycieli oraz nagrody rzeczowe dla uczniów o wartości ponad 300 000 zł. Zwycięskie szkoły otrzymają również tytuł ‚Naukowej Szkoły Ignacego”, a najlepszy zespół otrzyma tytuł ‚Szkoły Roku”.

Joanna Sarwa